webtipo - niczkó zsuzsanna webdesigner tipografus logo
niczko-zsuzsanna-webdesigner-tipografus-blogja-webtipo.hu

Niczkó Zsuzsanna
webdesigner & tipográfus blogja

Mi a tipográfia? – gyorstalpaló webdesignereknek, kiadványok tervezőinek

Hogy mi a tipográfia? És miért kell egy webdesignernek is ismernie, használnia a tipográfia alapvető szabályait? Elmondom ebben a blogbejegyzésemben.

Biztosan mindenki találkozott már olyan olvasnivalóval, amiről azt érezte, hogy valami akadályozza a szövegértésben, vagy a dinamikus olvasásban. Például, mert a képek között nem ott találja a szöveg folytatását, ahol lennie kéne. Vagy mert túl hosszúak a sorok, és az olvasás lendületében újra és újra sort téveszt. Ráadásul a sorok egészen a lap vagy a képernyő széléig futnak. Nem kell nyomdaipari képzettség ahhoz, hogy ezt érezzük. Ezek a példák a tipográfia alapvető szabályait sértik. És talán azért találkozunk ezekkel a hibákkal egyre többször, mert már mindenki tipográfus, aki maga építi a weboldalát vagy készíti közösségi média posztjait online szerkesztőkkel. Így annak, aki nem nyomtatott formában, hanem elektronikus felületen, webdesignerként szeretne szövegek tervezésével foglalkozni, bizony ismernie kell a tipográfia tudományának alapvető szabályait.

webtipo.hu-tipográfia fogalma feladata webdesignereknek

Forrás: Unsplash

A tipográfia elsődleges feladata, az olvasás segítése. A tipográfia a nyomtatott és elektronikus szöveg tervezésének művészete és tudománya. A tipográfia foglalkozik a betűtípusok, a betűméretek, a betűközök, a sortávolságok, a színek és a szöveg elrendezésének használatával. A tipográfia célja, hogy a szöveg esztétikus és olvasható legyen, és hogy a kívánt hatást érje el a közönségben. A tipográfia feladata az is, hogy a szöveg minél hatékonyabban fejezze ki az üzenet tartalmát és hangulatát. A tipográfia segítségével a szöveg lehet informatív, meggyőző, vagy éppen érzelmes.

A tipográfia fontos szerepet játszik a kommunikációban. A jól megtervezett tipográfia segíti a szöveg megértését és megjegyzését, és hozzájárul a szöveg hatékonyságához. A régi értelemben vett tipográfiát – a könyvek, újságok, óriásplakátok, prospektusok, szórólapok stb. készítése mellett – nem csak papírra nyomtatott anyagoknál, hanem a webdesignban is használják, csak más felületen, platformokon.

A tipográfia egy izgalmas és kreatív terület, amely sokféle lehetőséget kínál a szöveg megtervezésére. Egy hatékony eszköz, amely segíthet a szöveg hatékonyabb és emlékezetesebb kommunikációjában.

Attól, hogy a világ fejlődik, van ami állandó és örök, mégpedig az alapvető tipográfiai szabályok. Ezek kellenek ahhoz, hogy egy weboldal, kiadvány jól funkcionáljon, muszáj, hogy könnyen olvasható legyen, ezzel az információt jobban közvetíti az olvasó számára.

Fontos, hogy a szöveg figyelemfelkeltő legyen, ezzel irányítva az olvasót a tartalomra. Ugyanilyen fontos az is, hogy kiemeljük az információból a lényeget. Egyszerűsítsük, tagoljuk, rendszerezzük a tartalmat, így könnyebben befogadható az olvasónak.

A tipográfiával javítjuk az olvashatóságot, ezzel segítve a gyorsabb és kevésbé fárasztó olvasást. Stílust, arculatot alkotunk, így megteremtve az egységet a szöveg részei között.

A tipográfia két fő ágra osztható: a gyakorlati tipográfiára és a művészeti tipográfiára. A gyakorlati tipográfia a szöveg olvashatóságára és érthetőségére összpontosít, míg a művészeti tipográfia a szöveg esztétikai hatásaira.

 

Íme néhány példa a tipográfia alkalmazására:

– Egy könyv vagy újság betűtípusának választása és az oldal elrendezésének megtervezése segíti az olvashatóságot és a megértést.

– Egy weboldal tipográfiája meghatározza a weboldal megjelenését és hangulatát. A hangulattal érzést keltünk. Az érzésekkel tudunk hatni a látogatóra.

– Egy reklám tipográfiája segít felhívni a figyelmet a termékre vagy szolgáltatásra.

A tipográfia egy összetett tudomány és művészet, amelyben sokféle technika és eszköz létezik. A tipográfia megértése segíthet abban, hogy a szöveget hatékonyabban és esztétikusabban jelenítsük meg az olvasóknak.

 

Tipográfiai tervezésnél a következő elemekből építkezhetünk:

Betű – A szöveg legkisebb egysége. A kis- és nagybetűkön kívül az írásjelek, szóközök, a számok és az egyéb, különleges karakterek is ide tartoznak.

Sor – A sor a tervezés szempontjából önálló egység, hiszen egy sor igazításával, helyzetével, kiemelésével különböző hatásokat érhetünk el.

Sorcsoport – Sorcsoportnak nevezzük a tartalmilag összetartozó sorokat. Például egy újság címsora, címrendszere, lead, kiemelés, képaláírás stb.

Grafikai elemek – Ide tartoznak a képek, illusztrációk, infografikák és egyéb díszítő elemek. A színek és a grafikák használatával a szöveget hangulatosabbá és érdekesebbé tehetjük.

 

Néhány kulcsfontosságú fogalom a tipográfiában:

Betűtípus: A betűtípus egy betűkészlet, adott stílusú és méretbeli betűk összessége, amely egyedi karakterstílussal rendelkezik. A betűtípusok lehetnek hagyományos vagy modern antikvák, írott, kézírást utánzók, vagy dísz- és reklámbetűk. Manapság a betűtípusokat szokták egyszerűbben is csoportosítani, ez a két fő kategória:

Serif: A serifes betűtípusok, a talpas betűtípusok, pl.: Times, Garamond, Bodoni. A betűk végén kis díszítő talpakkal rendelkeznek.

Sans serif: A sans serif betűtípusok nem rendelkeznek serifekkel, nincs talpuk. Ezek pl.: Montserrat, OpenSans, Helvetica, Ariel

 Betűméret: A betűméret meghatározza a betűk magasságát. A nagyobb betűmérettel a szöveg könnyebben olvasható, de kevésbé lehet vele információt közölni. A kisebb betűmérettel a szöveg több információt tartalmazhat, de nehezebben olvasható. A betűméretet általában pontban (pt) vagy pica-ban mérik, webdesign kialakításakor sok esetben, pixel-ben (px) szokták meghatározni.

Betűköz: A betűköz a betűk közötti távolságot határozza meg. A betűköz beállításával szabályozhatjuk a szöveg sűrűségét és olvashatóságát.

Sortávolság: A sortávolság meghatározza a betűsorok közötti távolságot. A sortávolság beállításával szabályozhatjuk a szöveg áramlását és olvashatóságát. A nagyobb sortávolsággal a szöveg könnyebben olvasható, de kevésbé lehet vele információt közölni. A kisebb sortávolsággal a szöveg több információt tartalmazhat, de nehezebben olvasható.

Margók: A margók meghatározzák a szöveg körüli üres területet. A nagyobb margók segítenek a szöveg könnyebb olvashatóságában.

Elrendezés: Az elrendezés a szöveg és a grafika elhelyezkedése a lapon vagy a képernyőn. Az elrendezés beállításával szabályozhatjuk a szöveg figyelemfelkeltését és olvashatóságát.

Egyéb elemek: A tipográfia egyéb elemei közé tartozik a szín, a térköz, a dőlésszög és a kiemelés.

 

Tipográfiai tervezés során a következőket definiáljuk:

– A betűtípusok kiválasztása és kombinálása
– A betűméret, a betűköz és a sortávolság beállítása
– A szöveg elrendezése a lapon vagy a képernyőn
– A színek és a grafikák használata a szöveghez

 

A tipográfia számos módon befolyásolhatja a szöveget, segítségével:

– Esztétikailag kellemes megjelenést kölcsönözhetünk a szövegnek.
– A szöveg olvashatóságát javíthatjuk.
– A szöveg hangulatát és érzelmi hatását befolyásolhatjuk.
– A szöveg figyelemfelkeltőségét növelhetjük.

webtipo - niczkó zsuzsanna webdesigner tipografus logo
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.